piątek, 21 maja 2021

Można się różnić, byle tego nie było widać

Sądzę, że to nie jest przypadek, że po Światowym Dniu Metrologii obchodzimy Światowy Dzień Różnorodności Kulturowej. Moja wersja jest taka, że przypominają, że może być wzorzec jedynie słusznego metra, kilograma czy minuty, ale nie ma wzorca jedynie słusznej kultury. Jest to ważne zwłaszcza w Polsce, gdzie prawdziwym Polakiem wciąż jest biały katolik.

Zmarła niedawno moja przyjaciółka. Miała pogrzeb świecki. – Widać coś tam u niej było nie tak – z pełną życzliwością w głosie powiedziała moja mama. – Wszystko było tak, ale była ateistką i, jak cała jej rodzina, i nie uznawała kościelnych obrzędów – odpowiedzialam, ale chyba matki nie przekonałam.

Nienormalna? – zapytała mnie moja koleżanka, gdy mijałyśmy panią w wieku 70-80 lat w różowym paltociku à la śnieżynka. Najpierw przytaknełam kolezance, ale potem pomyślałam, że czemu ma nie nosić tego paltocika, skoro tak jej się podoba.

Wiele lat temu miałam koleżankę. Pamiętam jak kiedyś wpadła do mnie z wizytą i wypiłyśmy we dwie kilka butelek szampana. Potrafiłyśmy się bawić w młodości👿. Już się nie kumplujemy, bo ona uważa, że uchodźcy zniszczą Polskę. Ja tak nie uważam i to był dla niej problem na tyle duży, że stała się agresywna. Musiałam się od niej odciąć.

Opowiadała mi pewna Romka, pani z doktoratem, że jak wchodzi do sklepu, to zawsze jest bacznie obserwowana. Tak na wszelki wypadek, gdyby zechciała coś ukraść.



3 komentarze:

  1. Stereotypy nami rządzą. I przyzwyczajenie, i wychowanie, i bezmyślność, brak wiedzy, nadmiar przesądów i tak dalej. Do tego brak nam tolerancji na odmienne opinie, najlepiej gada się z osobą o podobnych poglądach, choć znam takie, które dla zasady prezentują odmienne zdanie, 'żeby rozmowa była ciekawa'. Sama już nie mam ochoty fundować sobie wysokiego ciśnienia, zwłaszcza w rozmowach na trudne tematy i odpuszczam, a o tyle łatwo mi to przychodzi, że bardzo ograniczyłam kontakty, na emeryturze o to nietrudno 😉

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale można czasem pozytywnie się zaskoczyć. Przypadkiem wdałam się w rozmowę z optykim, u którego zamowiłam okulary (może to nieco złagodziło to dyskusji). Facet uważa, że polska policja robi super robotę, również na manifestacjach, a aborcja jest najgorszym złem. Gadalismy z godzinę i ani razu nikt nie podniósł głosu, ani nie stosował wycieczek osobistych!

      Usuń
    2. A, bo to jest jeszcze kwestia kultury osobistej obojga interlokutorów:)

      Usuń